Hello Aruba

15 maart 2017

Hier ging ik dan. Ik ging dit wel even doen dacht ik. 5 maanden op eigen benen staan. Weg van mijn ouders en veilige huisje in Zeeland. Ik moest en zou zelfstandig worden en maar eens op eigen benen staan, maar ik bedacht me natuurlijk dat ik dit niet naast de deur kon doen, nee ik moest dit aan de andere kant van de wereld doen. Aruba om precies te zijn.

Ik ben zo goed als afgestudeerd van de opleiding management horeca ondernemer er hoorde alleen nog een ontwikkelingsstage bij van 800 werkuur. En de school geeft een voorkeur aan het buitenland. Ik had weinig tot geen eisen, alleen maar een mooie en warme plek. Aruba dus. Een paar dagen voor mijn vertrek had ik nog de verdediging van mijn ondernemingsplan, maar gelukkig ben ik hier voor geslaagd, dus ik kon onbezorgd naar Aruba vertrekken. ( of zo dacht ik) Gelukkig hoeft ik het niet geheel alleen te doen. Er zouden twee klasgenootjes (Jasmijn en Myrte) met mij mee vertrekken naar Aruba. Wij waren razend enthousiast over onze stage en waren hier niet over te stoppen.

Met een lach en een traan afscheid genomen van mijn familie, wat stiekem toch wel een beetje lastig was voor mij. Ik zou ook een hoop belangrijke dagen missen. De verjaardag van beide ouders en ook mijn eigen verjaardag zou ik thuis niet doorbrengen. Het inpakken van mijn koffer was ook echt een verschrikking. Op het laatste moment besloten een extra koffer mee te nemen, maar deze niet online bijgeboekt (erg dom) Om er op Schiphol er achter te komen dat dit mij €360,- extra zou gaan kosten. Met veel moeite toch maar besloten dat dit geen succes was, want stel je voor je zou het toch maar nodig hebben (HAHA)

Ik ben met KLM naar Aruba gevlogen. De vliegreis viel niet tegen en ging relatief vlug voorbij. Myrte zat naast mij en Jasmijn achter ons. Er was een beeldscherm met de mogelijkheid tot films dus daar dood je al snel een paar uur mee. Ook het eten was relatief goed te doen.

Vervolgens kwamen we aan op Perle d' Or. Onze verblijfplaats voor deze 5 maanden. Ik heb hier een 1 kamer studio gehuurd waar we maandelijks 1050 florijn voor neer tellen (€550) Het is niet groot, maar het is precies wat ik nodig heb en precies wat ik wilde, mijn eigen plekje.

De dag erna gelijk kennis gemaakt met het bedrijf. Hier maakte ik gelijk kennis met de mentaliteit van Aruba alles tranquilo (op z'n tijd) Als tijdsgebonden Nederlander zat ik netjes 10 voor half 9 op mijn afspraak te wachten. Terwijl de rest van mijn toekomstige collega's niet eens van mijn bestaan af wist, was mijn manager een half uur te laat voor onze afspraak. Maar goed ik was op Aruba. One happy island! Ik had 5 dagen voordat mijn dienst begon en ik merkte ook al gelijk hoe informeel en makkelijk alles was.

Ik ben nu iets langer dan een maand op Aruba en ik moet zeggen dat het hebben van een eigen huisje enorm fijn is. Wat je ook merkt is, dat als jij geen boodschappen doet of je was doet, dat het dan ook daadwerkelijk niet gebeurd, maar ik heb daar amper tot geen problemen mee om me daar aan, aan te passen.

Op Aruba gaat letterlijk alles langzamer, tot het lopen van de mensen tot het gereld krijgen van zaken. In het begin waren dit wat irritatie puntjes, maar je past je hier zo makkelijk aan aan dat het bijna eng is. Ik denk wel dat ik terug in het gareel moet als ik terug kom in Nederland (Haha).

Ik vind het klimaat heerlijk en het koste me amper moeite om me hier aan, aan te passen. Iedere dag is constant en warm. Iets waar we in Nederland niet bekend mee zijn. De stranden zijn ook echt prachtig hier. Parelwitte stranden en een azuur blauwe zee. Hier breng ik dan ook graag mijn vrije tijd op door. Ik zou me hier zeker kunnen zien wonen. De mensen zijn ook heel erg hartelijk en warm. Ze zijn handtastelijker dan dat wij gewend zijn. Hier moest ik ook aan wennen. (Als koude Nederlander) Er zijn hier veel verschillende nationaliteiten. Wat je hier voornamelijk hoort is Nederlands, Papiaments (Papiaments is de moedertaal van dit eiland. Het is een mengeling van Nederlands, Engels, Spaans en Afrikaans) , Spaans en Engels.

Ik werk 6 dagen in de week onregelmatige diensten, door dat je zoveel werkt en onregelmatige diensten draait, lopen de dagen in elkaar over. Ik ben ook al een paar keer het besef van de dagen kwijt geraakt. Dat komt misschien ook omdat je totaal niet bezig bent met de dagen. Je leeft meer in het moment.

Voor zover mijn eerste update.

Mucho Besos.

1. Felicia:
    ❤❤❤❤
  2. Oma:
    15 maart 2017
    Esmee kleine meisjes worden groot en.....volwassen hoop dat we nog een poosje mogen meeleven. Je beschrijving doet mij denken aan talent voor journalistiek en/of schrijfster verslaggeefster ,niks mis mee helder en informatief.
    Hoop dat je een fijne leerzame tijd zal hebben en lees graat je ontwikkelingen.
    Verder gefeliciteerd met je neef ook al valt hier ook niets te vieren, zijn verjaardagen uit ?
    Het zonnetje schijnt ook hier de verwachting is 15 gr de helft van waar jij bent.
    Het gaat je goed en tot schrijfs kussen van ons je grootouders hahaha..
    X
    Oma en Opa....