2/5

3 april 2017

Maand 2 van de 5 zit er alweer op!

Meer en meer begin je een beetje in je nieuwe leven te settelen en ga je het eiland meer zien voor wat het is. Steeds meer begin ik te begrijpen van de cultuur en de lokale bevolking. De lokale bevolking hecht heel veel waarde aan respect en zijn niet bang om jou te vertellen als ze vinden dat ze dit niet krijgen. Mensen hier zijn erg direct anders dan Nederlanders die overal om heen draaien.

Ik kwam in Aruba echt thuis in de muziek, omdat er zoveel Latijns Amerikaanse invloeden zijn word er veel geluisterd naar Bachata, maar eigenlijk zijn er zoveel culturen hier dat eigenlijk een mengelmoesje is van alles.

Omdat ik in het restaurant veel te maken krijg met Amerikanen pas je hier ook aan aan de beleefdheidsvormen van Amerika. Zo was het service niveau naar Amerikanen toe echt een cultuur chock voor mij. Amerikanen zijn niet bekend met het concept bourgondisch tafelen. Ze komen binnen, willen snelle service, eten en gaan weg. Vaak tijdens het eten vragen ze al de rekening. Dit was in het begin heel erg vreemd voor mij, omdat we in Nederland vaak van een avondje gezellig tafelen houden. Wat ook een aangename verassing was is dat Amerikanen enorm veel fooi geven. zo is 30 dollar voor een tafel helemaal geen vreemd bedrag. Dit resulteert in dat ik rond kom van alleen al mijn tip.

In het restaurant heb je vaak te maken met of: Amerikanen, Locals (Arubanen, Latinos) en ook heel veel Nederlanders. Ondanks dat Aruba al een aantal jaar onafhankelijk is, is Aruba nog steeds veel verbonden met Nederland. Zo zijn er namelijk veel mensen uit Nederland die in Aruba werken.

één van de meest verbazingwekkende dingen van Aruba is het rijgedrag van de mensen. Je krijgt hier zo goed als je rijbewijs bij een kilo zout of ze rijden net zo goed zonder rijbewijs. Er zijn slecht werkende stoplichten, geen flitspalen, een aantal snelheidsborden maar die lapt toch iedereen aan zijn laars. Ook is rijden onder invloed en gebruik maken van de telefoon geen on-voorkomend iets.

Ik maak gebruik van een taxi, omdat ik niet beschik over een auto (of rijbewijs) deze bestel ik 10 minuten voor de tijd wanneer ik hem eigenlijk nodig heb, want dan ben ik er zeker van dat de taxi er om de gevraagde tijd is. Niemand loopt hier en er fietsen amper mensen, wat ook niet aangeraden word, omdat het gewoon gevaarlijk is. Zo zijn er ook amper tot geen fietspaden.

Voor zover mijn update voor maand 2

Ayo ( tot ziens)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma:
    4 april 2017
    Hou Esmee long time no See of heart...druk druk of juist uitgeput na dat vliegen en draven ? Hoi er geen nieuws lente herfst en winter tegelijk...brrr in de zon s'middags uit de wind zomer maar de zee zorgt voor mist ook niet lekker en de tijd is ook een uur vooruit ook niet lekker laat pas lekker buiten . Hoop dat jij wel al
    gewend ben daar of te warm hoe is het met de gezamenlijke auto ?
    Hoe is het met de 2 andere meiden ? Alles nog incontrol..
    Hou je taai Time FLyes en als je weer terug bent is het toch voorbij gevlogen...???

Groet van ons Opa and me.....Xxxx. ayo